Skip to main content

Czy wiesz, co to jest AdBlue? Mamy tu do czynienia z najnowszym trendem w motoryzacji związanym z ochroną środowiska naturalnego. Dzięki niemu można jeździć ciężarówką napędzaną dieslem i równocześnie ograniczać emitowane przez nią zanieczyszczenia. Jak dokładnie to działa, z czego się składa oraz jaki ma wpływ na sam pojazd? 

Przeczytaj i dowiedz się tego – również i Ty możesz pomóc naszej planecie!

Co to jest AdBlue?

AdBlue – taką nazwą nosi specjalne połączenie roztworu mocznika i demineralizowanej wody. Są one zmieszane w proporcjach 32,5 – 67,5%. Co istotne, nie jest on mieszany z paliwem, ale wtłaczany pod ciśnieniem do katalizatora selektywnej redukcji katalistycznej, czyli SCR. Jakie praktyczne korzyści daje AdBlue w ciężarówce?

Roztwór umieszczony jest na drodze do układu wydechowego. Gdy mocznik dostaje się w obszar działania wysokiej temperatury, zaczyna się wydzielać, reagując z tlenkiem azotu. W efekcie zamiast spalin pojawia się para wodna oraz lotny azot, który nie ma żadnych negatywnych cech dla środowiska. Ale czy każdy samochód ciężarowy może korzystać z AdBlue?

Aby użyć AdBlue w tirze, należy mieć w pojeździe przeznaczony na ten płyn pojemnik. Jeśli ciężarówki została wyprodukowana po 2011 roku i spełnia normę emisji spalin Euro 5, powinna być w niego zaopatrzona. Mają go również wszystkie pojazdy spełniające normę emisji spalin Euro 6.

Co się stanie, gdy w ciężarówce zabraknie AdBlue? Czy trzeba tankować AdBlue?

Należy pamiętać, że zbiornik na ten płyn powinien być zawsze pełen, ponieważ jeśli zabraknie AdBlue, nie będzie można uruchomić silnika. Na szczęście zazwyczaj w kokpicie odpowiednio wcześnie włącza się alarm, informujący o niskim poziomie płynu. A jak często go uzupełniać?

Ile AdBlue zużywa ciężarówka?

Jakie jest przeciętne zużycie AdBlue w samochodach ciężarowych? Ile AdBlue na 100 km ciężarówka potrzebuje? Według szacunków jest to 1-2 litry. A więc na 1000 km będzie to 10-20 litrów. Zazwyczaj pojemnik AdBlue w tirze ma pojemność wystarczającą, aby pomieścić kilkadziesiąt litrów roztworu. Dlatego w pełni zatankowany powinien wystarczyć na dłuższą trasę, warto jednak podkreślić, że podobnie jak w przypadku paliwa, tutaj konkretne zużycie zależy także od stylu jazdy kierowcy.

Z jakimi kosztami się to wiąże? Kanistry lub plastikowe pojemniki z AdBlue kosztują w chwili obecnej od kilkudziesięciu do ok. 200 złotych. Należy mieć na uwadze, że na koszt wpływa nie tylko ilość płynu, ale również jego wersja, producent, jakość oraz oczywiście miejsce zakupu. Można także uzupełniać zbiornik na stacjach paliw, które pozwalają uzupełnić AdBlue ciężarówki prosto z dystrybutora. Warto stawiać na roztwór wykonany zgodnie z normami ISO 22241-1.

AdBlue – o czym pamiętać i na co uważać?

zbiornik paliwa w samochodzieNiezależnie od tego, czy napełniasz zbiornik AdBlue w ciężarówce przy użyciu kanistra czy pistoletu dystrybutora, musisz uważać, aby nie opryskać nim karoserii samochodu. Jest to płyn mający silne właściwości korodujące, co może nie tylko doprowadzić do zniszczenia lakieru, ale również wpłynąć negatywnie na elementy mechaniczne.

Ponadto AdBlue jest wrażliwe na niskie temperatury. Producenci roztworu zalecają, aby starać się unikać parkowania w mroźne (poniżej -10°C) noce i dnie na dłuższy czas pod gołym niebem. Jednak w trasie często nie ma innego wyjścia – co robić w takiej sytuacji? Wówczas o AdBlue w ciężarówce powinny zadbać specjalne grzałki, które umieszczają w zbiornikach ich producenci. Grzałki te po kilkunastu minutach działania powinny rozpuścić stężały płyn.

Nie należy także wdychać AdBlue – dłuższa ekspozycja na jego opary może prowadzić do bólu głowy, a nawet poważniejszych konsekwencji zdrowotnych.

Czy warto używać AdBlue?

AdBlue w ciężarówce daje szereg korzyści – poza ochroną środowiska naturalnego. Niezależnie od tego, ile AdBlue zużywa ciężarówka, w wielu miastach Europy kierowca prowadzący pojazd korzystający z takiego rozwiązania jest zwolniony z konieczności uiszczania opłat związanych z zanieczyszczaniem środowiska. Ponadto stosowanie AdBlue pozwala na zaoszczędzenia oleju napędowego o ok. 5%.

Statystyki pokazują również, że pojazdy korzystające z mieszanki mocznika oraz wody demineralizowanej znacznie rzadziej mają problemy związane z awariami. Przeczytaj też w tym temacie: Częste usterki w samochodach ciężarowych i jak ich uniknąć?

Czy można jeździć ciężarówką bez AdBlue?

Tak, można jeździć ciężarówką pozbawioną zbiornika AdBlue. Co to ma za konsekwencje? Przede wszystkim truje się środowisko naturalne. Poza tym – nie osiąga wymienionych korzyści, czyli zużywasz więcej oleju napędowego, zaś samochód jest bardziej podatny na awarie.

Jak sprawdzić zbiornik AdBlue w ciężarówce?

Jeśli nie masz pewności co do tego, jaką pojemność ma zbiornik AdBlue w Twojej ciężarówce lub chcesz sprawdzić przez sezonem zimowym, czy grzałki sprawują się właściwie, zapraszamy do MB Truck Poznań! Zarówno nasz serwis ciężarówek Mercedes w Komornikach, jak i serwis ciężarówek Mercedes w Swarzędzu-Jasinie to miejsca, w których przeprowadzamy takie badania.