Odpowiednia flota ciężarówek jest równie ważna dla przedsiębiorstwa transportowego, co rzetelni i sprawdzeni pracownicy. Właściwe dobrane pojazdy pozwolą rozwijać firmę i wzmocnią jej pozycję na rynku. Różne rodzaje nadwozia samochodów ciężarowych służą do realizacji odmiennych zadań. Vany, wywrotki, chłodnie i cysterny – każdy z nich będzie wymagał indywidualnego podejścia i sprawdzi się przy innych zleceniach. Zdefiniowanie własnych potrzeb w zakresie nadwozia ciężarówek ułatwi przemyślany rozwój firmy. Jakie są typy nadwozia?
Jakie są typy nadwozia?
Choć każdy pojazd, który służy do przewożenia ładunków jest uznawany za samochód ciężarowy, to auta używane w transporcie towarów mogą znacząco różnić się pod względem konstrukcji. Pojazdy transportowe wyróżniamy ze względu na rodzaje nadwozia samochodów ciężarowych. Są one niezbędne w rozmaitych branżach gospodarki. Kilka przykładów najbardziej znanych rodzajów nadwozi samochodów ciężarowych to np. wywrotki, cysterny, furgony, jak również chłodnie i plandeki. Nieco inny charakter mają ciągniki siodłowe, które same w sobie nie przewożą towarów, a jedynie ciągną załadowane nimi naczepy. Gdzie kupić samochody ciężarowe? Najlepiej w MB Poznań, sprawdź ofertę jeszcze dziś!
Czy naczepa to nadwozie?
Wiele osób zastanawia się pewnie, czy naczepa to nadwozie? Odpowiedź na to pytanie brzmi: nie. Najprościej mówiąc nadwozie to część składowa pojazdu ciężarowego, która służy do przenoszenia obciążeń. Oczywiście nadwozia samochodów ciężarowych nie składają się jedynie z części ładunkowej i spełniają również inną rolę. Natomiast naczepa to pojazd pozbawiony własnego napędu, który jest wprawiany w ruch tylko za pośrednictwem ciągnika siodłowego. Naczepa jest łączona z ciągnikiem poprzez tzw. sprzęg siodłowy. Wyróżnia się wiele rodzajów tych pojazdów, analogicznie do ich odpowiedników wśród pojazdów ciężarowych, jak plandeka, furgon, cysterna, skrzynia i wiele innych. Zatem ciężarówka-platforma to nie to samo co naczepa jumbo. Jaki jest samochód ciężarowy o nadwoziu uniwersalnym?
Co to jest plandeka
Na krajowych drogach to najczęściej spotykany rodzaj nadwozia samochodu ciężarowego. Zabudowa nadwozia chroni ładunek przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych i gwarantuje pewien poziom zabezpieczenia towaru. Co nie bez znaczenia, pokrycie plandeki odznacza się estetyką i często służy jako powierzchnia reklamowa dla przewoźnika. Ten typ nadwozia samochodu ciężarowego można ładować zarówno z góry, jak od tyłu oraz od boków. Nowe samochody ciężarowe Mercedes z plandeką znajdziesz w MB Poznań. Podobne funkcje spełnia naczepa plandekowa, czyli tzw. firana. Nazwa tego rodzaju naczepy pochodzi od sposobu zwijania zabudowy, który przypomina odsłanianie firanek. Plandeka przesuwa się na boki, co ułatwia nie tylko załadunek i rozładunek. Do transportu masowego służą nadwozia skrzynie.
Co to jest chłodnia?
To nadwozia samochodów ciężarowych, bez których ciężko sobie wyobrazić funkcjonowanie supermarketów i sklepów wielkopowierzchniowych, a także restauracji i gastronomii. Jednak funkcjonalność tych rodzajów nadwozia samochodów ciężarowych nie ogranicza się tylko do sektora FMCG. Chłodnie z powodzeniem mogą przewozić chemikalia oraz inne mało odporne ładunki. Jednak z racji na konieczność utrzymania stałej temperatury oraz zastosowanie nowoczesnych czujników, nie są to najtańsze rodzaje nadwozia samochodów ciężarowych. Połączenie jakości i niższej ceny gwarantują używane samochody ciężarowe Mercedes. W przypadku przewozu świeżych warzyw lub owoców pewnym rozwiązaniem jest tańsza izoterma, która nie posiada agregatu chłodniczego, a jedynie izolację.
Wywrotki, cysterny i żurawie
Czym jest samochód ciężarowy o nadwoziu specjalizowanym? Na rynku transportowym funkcjonuje wiele takich pojazdów. Typy nadwozia samochodów ciężarowych, które zaliczamy do tej grupy to np. wywrotki, cysterny, pojazdy do przewozu zwierząt, a także ciężarówki z zamocowanym dźwigiem, jak np. żurawie wieżowe. Choć pojazdy do transportu bydła nie różnią się na pierwszy rzut oka od plandeki, to takie rodzaje nadwozia samochodów ciężarowych mają specjalne rozwiązania konstrukcyjne, uniemożliwiające np. wyciek nieczystości na zewnątrz. W trakcie transportu wymagane są również specjalne systemy pojenia zwierząt. Wywrotki korzystają z możliwości szybkiego rozładunku poprzez przechył skrzyni ładunkowej. Z kolei ciężarówki-dźwigi mogą występować w wielu rozmaitych wersjach, od tych z niestandardowym nadwoziem, przez żurawie zamocowane na stałe, po funkcje umożliwiające pracę w trudnych warunkach, np. w razie przechyłu.