Skip to main content

Stając przed wyborem ciężarówki, jednym z aspektów, na jakie należy koniecznie zwrócić uwagę, jest rodzaj skrzyni biegów. Może być ona klasyczna, czyli manualna lub też automatyczna. Jaka jest między nimi różnica? Jakie są wady i zalety każdego rozwiązania? 

Aby udzielić odpowiedzi na te pytania, musimy najpierw dokładnie poznać sposób działania jednego i drugiego z rozwiązań. Pomogą nam określić, co wybrać – automat czy manual w ciężarówce?

Skrzynia manualna – jakie ma wady, a jakie zalety?

Manualna skrzynia biegów to rozwiązanie, które możemy określić jako „klasyczne”. Tego typu skrzynie mają stosunkowo prostą konstrukcję, składającą się z trzech wałków: sprzęgłowego, pośredniego i głównego. Przekazują one pomiędzy sobą napęd. Gdy zmienia się biegi, skrzynia manualna wykorzystuje specjalne koła obrotowe, łączące ze sobą odpowiednie koła zębate. Dlatego używając drążka skrzyni biegów odczuwa się pewien opór.

Takie rozwiązanie sprawia, że skrzynia jego bardzo sprawna. W zależności od tego, czy został zastosowany w niej nadbieg, czy też bezpośrednie przełożenie, różni się ekonomia jej pracy – za lepsze uchodzi to pierwsze rozwiązanie. Skrzynia manualna do sprawnego działania wymaga serwisu, w którym ważne jest smarowanie jej elementów specjalnym olejem. 

Jeśli samochód jest wyposażony w skrzynię manualną, wówczas nie zaleca się jeżdżenia na wysokich obrotach – może to doprowadzić do przegrzania znajdujących się w niej podzespołów, skracając ich żywotność oraz powodując awarie. 

Manualna skrzynia biegów jest rozwiązaniem, do którego należy się przyzwyczaić. W niektórych sytuacjach korzystanie z niej – na przykład w ruchu miejskim – może być uciążliwe. 

Skrzynia automatyczna – czym może przekonać do siebie?

Automatyczne skrzynie biegów mają odmienną konstrukcję oraz sposób przekazywania napędu. Tutaj służy do tego specjalne sprzęgło hydrokinetyczne. Ale uwaga – w niektórych modelach skrzyń automatycznych wykorzystuje się zamiast tego konwerter momentu obrotowego. W konstrukcji skrzyni automatycznej możemy znaleźć m.in. zespoły sterowania oraz układy planetarnych przekładni zębatych, a także podzespoły elektroniczne, jak czujniki mierzące ciśnienie czy temperaturę oleju. 

Co jest dużą zaletą – automatyczna skrzynia biegów samoczynnie dopasowuje bieg do potrzeb – i to bez udziału kierowcy. To bardzo wygodne rozwiązanie, które odciąża podczas jazdy w każdych warunkach. Auta z automatyczną skrzynią biegów różnią się ilością trybów pracy w zależności od konkretnego producenta, a co ciekawe – każdy tryb ma oznaczenie literowe, a nie cyfrowe.

Automat czy manual – na które rozwiązanie postawić?

skrzynia biegów manualSkoro wiemy już, jak działają oba rodzaje biegów oraz jakie są ich wady i zalety, powstaje pytanie – automat czy manual? Jednoznacznie odpowiedzieć się nie da, zwłaszcza w przypadku kierowców, którzy większość życia korzystali z manualnej skrzyni biegów. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – przyzwyczajenie. Jeśli całe życie zmienia się biegi ręcznie, czynność ta staje się niemal odruchem. Dlatego jeśli takiej osobie przychodzi do prowadzenia auta z automatyczną skrzynią biegów, może mieć – przynajmniej początkowo – z tym problem.

Manualna skrzynia biegów to z kolei mniej wygodne rozwiązanie. Jak pokazują ostatnie statystyki, ten rodzaj skrzyni biegów jest popularny tylko w Europie, podczas gdy w obu Amerykach, Azji i Australii zdecydowanie przeważają samochody, w których znajduje się automatyczna skrzynia biegów. 

Patrząc na sprawę obiektywnie, porównanie ekonomiczne automat czy manual wygrywa ta pierwsza opcja. Dlaczego? Nie tylko zmiana biegów jest dzięki niej wygodniejsza, choć to pierwsze, co przychodzi na myśl. Skrzynia automatyczna to również brak przerwy w przenoszeniu momentu obrotowego na koła, przez co spada zużycie paliwa bez pogorszenia wydajności. Ponadto ma to również pewien pozytywny aspekt związany z bezpieczeństwem. Automatyczna skrzynia biegów nie wymaga odrywania dłoni od kierownicy w celu zmiany biegu – co zapewnia pełną kontrolę nad pojazdem.

Automat czy manual w ciężarówce?

Ponieważ wiemy już, czym różni się skrzynia automatyczna od manualnej, jaką wybrać w ciężarówce? Mercedes Benz preferuje automatyczne skrzynie biegów. W celu osiągnięcia ich maksymalnej sprawności wprowadził własny system przełączania – PowerShift Advanced. Ma on aż sześć wariantów skrzyni biegów dostosowanych do konkretnych zastosowań. Preferujesz skrzynie manualne? Na życzenie dostępny jest manualny system przełączania biegów w układzie podwójnego H z pneumatycznym wspomaganiem siły przełączania do 9- lub trzech 16-stopniowych skrzyń biegów.

Odpowiadając na pytanie: automat czy manual w ciężarówkach Mercedes, wypada stwierdzić, że choć automatyczne skrzynie biegów są przez producenta stawiane na pierwszym miejscu, każdy kierowca ma wybór. W MB Trucks Poznań oferujemy nowoczesne samochody ciężarowe firmy Mercedes. Niezależnie od tego, czy preferujesz automat czy manual w ciężarówce, na pewno mamy propozycję, która przypadnie Ci do gustu.

Przekonaj się o tym – umów z nami na spotkanie już dzisiaj!