Regularna wymiana oleju w ciężarówce pozwala utrzymać silnik pojazdu w nienagannym stanie. Częstotliwość wykonywania tej czynności serwisowej zależy od wielu czynników. Nowoczesne samochody często same informują kierowcę o tym, że zbliża się wymiana oleju w ciężarówce. Co ile kilometrów należy to robić i jaki jest koszt usługi, wyjaśniamy w artykule.
Wymiana oleju w ciężarówce to jedna z podstawowych czynności serwisowych
Każdy użytkownik powinien pamiętać o regularnej wymianie oleju w ciężarówce. Do najważniejszych funkcji, jakie pełni ten płyn eksploatacyjny należą m.in.:
- Smarowanie metalowych części mechanicznych – spełnienie podstawowej funkcji środka smarnego wynika z jego klasy lepkości (np. 5W30, 10W40 itd.). Parametr ten jest wynikiem siły tarcia wewnętrznego pomiędzy cząsteczkami oleju i musi być zgodny z wymaganiami jednostki napędowej.
- Uszczelnianie poruszających się elementów mechanicznych – zapewnienie szczelności silnika również wynika z lepkości środka smarnego. Regularna wymiana oleju silnikowego w samochodzie ciężarowym zapewnia właściwy poziom kompresji niezbędny do rozwijania pełnej mocy, a także odpowiada m.in. za uszczelnianie zaworów i prowadnic, co z kolei ogranicza zużycie środka smarnego przez silnik.
- Oczyszczanie silnika z osadów – w trakcie pracy jednostki napędowej mogą wytwarzać się zanieczyszczenia, takie jak produkty spalania paliwa czy opiłki metali. Substancje te są szkodliwe dla silnika, więc razem ze środkiem smarnym kierowane są do filtra oleju.
- Chłodzenie elementów jednostki napędowej – dzięki odbieraniu ciepła z obciążonych podzespołów, takich jak tłoki, panewki wału korbowego czy wirniki turbosprężarek środek smarny wydajnie chłodzi silnik każdego samochodu spalinowego.
- Ochrona antykorozyjna – olej silnikowy chroni jednostkę napędową przed występowanie korozji, dzięki zabezpieczeniu metalowych elementów przed kontaktem m.in. z tlenem, kwasami czy wodą.
Przeczytaj także:
Co ile w ciężarówce wymienia się olej?
Co ile wymiana oleju w ciężarówce jest konieczna? Z kilku powodów trudno jednoznacznie wyjaśnić tę kwestię. Po pierwsze, nowoczesne silniki przystosowane są do pracy na olejach silnikowych long life, które wymienia się rzadziej niż środki smarne stosowane w starszych pojazdach. Ponadto wyjaśnienie kwestii, co ile km wymiana oleju w ciężarówce zależy w dużym stopniu od sposobu eksploatacji pojazdu.
Samochody używane w transporcie dalekobieżnym często pokonują nawet kilkaset kilometrów dziennie ze stałą prędkością, co znacznie zmniejsza obciążenie silnika i tym samym zużycia środka smarnego w porównaniu np. do eksploatacji miejskiej, kiedy to pojazd często zatrzymuje się i rusza. Istotnym czynnikiem wpływającym na częstotliwość wymiany oleju jest także rzeźba terenu. Dlatego ciężarówki wykonujące transporty w górach wymagają częstszej wymiany płynów eksploatacyjnych od pojazdów poruszających się głównie po płaskim terenie. Na częstotliwość wymiany oleju w ciężarówce ma wpływ również tonaż przewożonych towarów. Jeśli pojazd transportuje przesyłki wykorzystujące maksymalną ładowność, to z reguły wymiana środka smarnego powinna nastąpić wcześniej niż w przypadku ciężarówek przewożących stosunkowo lekkie towary.
Co ile wymiana oleju w ciągniku siodłowym? Producenci nowoczesnych pojazdów ciężarowych deklarują konieczność wymiany oleju nawet co 100 tys. km. Tak rzadka częstotliwość bywa jednak krytykowana przez niektórych użytkowników. Na szczęście nowoczesne auta wyposażone są w zaawansowane systemy badające stopień zużycia środka smarnego i sposób eksploatacji samochodu. Gdy zbliża się wymiana oleju w ciągniku siodłowym, komputer pokładowy informuje o tym kierowcę za pomocą stosownego komunikatu.
Przeczytaj także:
Ile litrów oleju wchodzi do ciężarówki?
To, ile litrów oleju wchodzi do ciężarówki, zależy od parametrów technicznych pojazdu. Jednym z kluczowych czynników jest pojemność skokowa jednostki napędowej. Dla przykładu dostawczy model Sprinter z silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej wynoszącej 2 litry wymaga od 8 do 10 litrów środka smarnego w zależności od tego, czy auto ma napęd przedni, tylny lub na cztery koła. Z kolei ciągnik siodłowy Actros jest wyposażony w jednostki napędowe o pojemności skokowej od 10,7 do 15,6 litra, a ilość niezbędnego środka smarnego może wynosić nawet ok. 40 litrów.
Ile kosztuje wymiana oleju w tirze?
Na koszt wymiany oleju w ciężarówce w znacznym stopniu wpływa wymagana ilość środka smarnego. Dlatego czynność ta będzie znacznie tańsza w aucie dostawczym, do którego wchodzi ok. 10 litrów tego płynu eksploatacyjnego niż w ciągniku siodłowym, który wymaga nawet 3-4 razy większej ilości środka smarnego. Przy założeniu, że dobrej jakości olej kosztuje ok. 50 zł za litr, sam zakup tego płynu eksploatacyjnego do ciągnika siodłowego może wynieść nawet ok. 2 tys. zł. Ponadto razem ze środkiem smarnym należy wymienić także filtr oleju, co wiąże się z dodatkowym wydatkiem w kwocie co najmniej 100 zł.
Robocizna w istotny sposób wpływa na to, ile kosztuje wymiana oleju w ciężarówce. Cena roboczogodziny mechanika samochodowego wynosi zazwyczaj od 200 do 300 zł. Choć sama wymiana środka smarnego nie wydaje się zbytnio skomplikowana, to warto mieć na uwadze, że zastosowanie niewłaściwego oleju lub nieprawidłowej ilości tego płynu eksploatacyjnego może mieć poważne konsekwencje dla kondycji silnika. Dlatego wymianę oleju warto zlecać w autoryzowanej stacji obsługi, takiej jak serwis Mercedesa w Poznaniu.