Skip to main content

W transporcie drogowym wykorzystywane są różne rodzaje naczep ciężarowych. Do najczęściej spotykanych należą m.in. firanki, chłodnie i platformy, choć nie brakuje też specjalistycznych nadwozi takich jak cysterny, silosy, czy tzw. ruchome podłogi. Sprawdź, czym charakteryzują się i różnią od siebie popularne rodzaje naczep używane w przewozach drogowych.

Jakie są rodzaje naczep?

Występują liczne rodzaje naczep, które różnią się od siebie m.in. rodzajem zabudowy i wymiarami. Ten drugi aspekt nadwozi ciężarowych wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu niezbędnego wyposażenia. Według wspomnianych przepisów maksymalna długość całkowita zestawu pojazdów składającego się z ciągnika siodłowego i naczepy wynosi 16,5 m, a długość samej przestrzeni ładunkowej wynosi zazwyczaj ok. 13,6 m. Spotykane są także krótsze naczepy wykorzystywane np. do miejskiej dystrybucji towarów.

Jaka naczepa jest najpopularniejsza? Na drogach przeważnie można spotkać zamknięte nadwozia ciężarowe kurtynowe typu firanka, które popularnie nazywane są także plandekami. Naczepy tego typu charakteryzują się dużą uniwersalnością m.in. dzięki możliwości załadunku z tyłu, z boku, a nawet z góry, co jest właśnie zasługą kurtynowych systemów zabudowy. Ponadto nadwozia kurtynowe odznaczają się stosunkowo niską masą własną, dzięki czemu zapewniają maksymalną ładowność wynoszącą zazwyczaj 24 tony. Warto zwrócić też uwagę, że kurtynowe rodzaje naczep oferują ok. 240-245 cm szerokości przestrzeni ładunkowej. Z kolei zewnętrzna szerokość nadwozia tego typu nie może przekraczać 255 cm.

Jakie są rodzaje naczep ze sztywną zabudową? Nadwozia tego typu to zazwyczaj izotermy lub chłodnie, których ściany i dachy wykonane są ze stałych materiałów, które izolują przesyłkę od zewnętrznych warunków atmosferycznych. Załadunek i rozładunek towarów możliwy jest tylko i wyłącznie przez tylne drzwi. Chłodnie dodatkowo wyposażone są w agregaty umożliwiające transport przesyłek wymagających kontrolowanej temperatury przewozu, czyli np. artykułów spożywczych czy farmaceutycznych, a także niektórych produktów przemysłowych. Z uwagi na większą grubość ścian bocznych naczep chłodniczych oraz izoterm maksymalna dopuszczalna szerokość zewnętrzna tych nadwozi ciężarowych wynosi 260 cm.

Platformy to otwarte naczepy o płaskiej przestrzeni ładunkowej. Nadwozia te przeznaczone są do transportu ładunków odpornych na niekorzystne warunki atmosferyczne, takich jak niektóre materiały czy maszyny budowlane lub konstrukcje przestrzenne wymagające otwartej naczepy. Rodzaje tego typu nadwozi ciężarowych to także lawety służące do przewozu np. ciężarówek lub autobusów oraz naczepy niskopodwoziowe dedykowane np. do przewozu towarów ponadgabarytowych. W transporcie drogowym wykorzystywane są także różne rodzaje naczep specjalistycznych, takie jak cysterny, silosy czy nadwozia typu walking floor, w których ruchoma podłoga ułatwia rozładunek towarów takich jak pasze, zboża, czy makulatura.

Przeczytaj także:

Czym się różni plandeka od firanki?

Choć nazwy plandeka i firanka w transportowym żargonie bywają używane zamiennie, to w rzeczywistości są to dwa różne rodzaje naczep do ciągników siodłowych. Plandeka to starszy rodzaj zabudowy, który podobnie jak firanka umożliwia załadunek boczny. Różnicą natomiast jest nakład pracy kierowcy, ponieważ klasyczna plandeka wymaga czasochłonnego rozwiązywania i podnoszenia bocznej części nadwozia w celu otwarcia zabudowy. Proces ten w firankach ogranicza się do odbezpieczenia i przesunięcia bocznej kurtyny. Wygoda codziennej eksploatacji sprawiła, że naczepy typu firanka w wielu popularnych nadwoziach ciężarowych wyparły klasyczne plandeki.

Czym się różni mega od standardu?

Mega i firanka typu standard to często spotykane rodzaje naczep w transporcie drogowym. Oba nadwozia wyposażone są w zabudowę kurtynową z otwieranym dachem, co pozwala na załadunek towaru z każdej strony. Różnica pomiędzy naczepą mega i standard polega na wysokości przestrzeni ładunkowej, która w przypadku większości firanek wynosi od 265 do 275 cm. Zabudowa typu mega może natomiast przewozić przesyłki o wysokości aż do 300 cm. Co ciekawe, obie naczepy mają zbliżoną wysokość zewnętrzną, a wyższa przestrzeń ładunkowa w nadwoziach typu mega osiągana jest dzięki wykorzystaniu kół o mniejszej średnicy oraz ciągników siodłowych typu low deck, dostępnych w ofercie dealera ciężarówek Mercedesa MB Poznań Trucks.

Czym się różni mega od jumbo?

Zabudowy typu mega i jumbo charakteryzują się wysokością przestrzeni ładunkowej sięgającą 3 metrów. Różnica pomiędzy tymi nadwoziami ciężarowymi polega na tym, że mega jest rodzajem naczepy, która wymaga ciągnika siodłowego, a jumbo to zestaw pojazdów składający się z ciężarówki i przyczepy.

Przeczytaj także: