Jeśli chcesz wzbogacić posiadaną flotę o samochód ciężarowy, wówczas stajesz przed wyborem: zakup za gotówkę czy finansowanie? W tym drugim przypadku kredytu może być to kredyt klasyczny lub leasing. Każda możliwość to inne zasady oraz koszty. A ponieważ wszyscy chcą mieć jak najlepiej bez przepłacania, przyjrzymy się wszystkim trzem metodom finansowania pojazdu i postaramy wybrać najlepszą z nich. Czy jest to w ogóle możliwe? Przeczytaj i dowiedz się tego!
Czym różnią się zakup za gotówkę, leasing i kredyt?
Ciężarówka jest niezbędna podczas prowadzenia działalności związanej z odpłatnym transportem towarów. Jej ładowność zależy od potrzeb firmy, aczkolwiek nie ma żadnego wpływu na dostępne sposoby sfinansowania zakupu. A może być nim:
- zakup gotówkowy ciężarówki – czyli płaci się jednorazowo pełną kwotę za samochód ciężarowy i staje jego jedynym właścicielem;
- kredyt na ciężarówkę – powszechnie znana metoda finansowania, w który kredytodawca pokrywa koszt zakupu, a kredytobiorca zwraca go w ustalonych ratach płatnych w wyznaczonych terminie (najczęściej raz w miesiącu); Ponadto na przedmiocie umowy ustanowiony może zostać zastaw rejestrowy lub przewłaszczenie na zabezpieczenie. W obu przypadkach w dowodzie rejestracyjnym pojazdu umieszczone zostaną stosowne wpisy, które m.in. uniemożliwiają samodzielną sprzedaż ciężarówki przed całkowitą spłatą kredytu.
- leasing ciężarówki – forma finansowania przypominająca kredyt, jednak różni się tym, że po zapłaceniu ostatniej raty leasingobiorca może dokonać wykupu pojazdu lub zrezygnować z tego, a wówczas pojazd przechodzi na własność leasingobiorcy.
Teraz przyjrzyjmy się wadom i zaletom każdego rozwiązania. Zakup ciężarówki to konieczność posiadania większych środków finansowych, które wydaje się jednorazowo i wchodzi w ten sposób w posiadanie pojazdu. Zalety – brak konieczności płacenia comiesięcznych rat, pojazd jest od razu pełną własnością nabywcy. Wady – konieczność zakupu za gotówkę może bardzo poważnie nadszarpnąć posiadane przez firmę zasoby. Ponadto przedsiębiorstwo nie zawsze też ma się na tyle wolnych środków finansowych, aby można było dokonać zakupu gotówkowego.
Kredyt na ciężarówkę to możliwość nabycia pojazdu bez konieczności posiadania środków finansowych. Wiele udzielających kredytu firm pozwala na wybranie długości kredytowania, a maksymalna to zazwyczaj dziesięć lat. To największa różnica, jaka dzieli zakup czy kredyt. Jednak w tym drugim przypadku należy liczyć się z koniecznością płacenia odsetek, marż, pojawiają się także koszty prowizji i podobne opłaty. I choć kredyt na ciężarówkę daje swobodę finansową, ostatecznie za pojazd płaci się znacznie więcej, niż wynosi to cena zakupu.
Jakie ma zalety leasing ciężarówki? Tu również podmiot udzielający finansowania pokrywa koszt zakupu pojazdu. Zazwyczaj od leasingobiorcy wymagana jest wpłata własna, wynosząca od 1-45% wartości nabywanego pojazdu. Ma ona wpływ na wysokość późniejszych rat leasingowych. Pojawia się także kwota wykupu – również wynosząca pomiędzy 1 a 45%. Nie jest ona obowiązkowa, co oznacza, że jeśli leasingobiorca jej nie wniesie, wówczas pojazd przechodzi na własność firmy udzielającej leasingu. Większość firm transportowych korzystającej z tej formy finansowania decyduje się jednak na wykup w celu dalszej eksploatacji lub sprzedaży pojazdu.
Wady tego rozwiązania to konieczność posiadania środków na pierwszą wpłatę własną, a także fakt, że okres leasingowania wynosi maksymalnie pięć lat, więc im droższy pojazd nabędzie się w ten sposób, tym większe będą raty. Ostatecznie wysokość comiesięcznych zobowiązań można regulować za pomocą kwoty wkładu własnego i wykupu końcowego.
Co łatwiej dostać leasing czy kredyt?
Zazwyczaj łatwiej jest dostać leasing niż kredyt. Dlaczego? Ze względu na większą elastyczność firm leasingowych w udzielaniu dofinansowania w porównaniu do banków udzielających kredytów. Ciężarówka będąca w leasingu jest własnością leasingodawcy, stanowiąc zabezpieczenie pożyczki leasingowej. Firmy leasingowe mają również mniejsze obostrzenia co do warunków przyznawania tego rodzaju finansowania.
Dlatego wzięcie ciężarówki w leasing jest dobrym rozwiązaniem dla firm nieposiadających dobrej zdolności kredytowej, a także będących dopiero od niedawna na rynku i niemogących wykazać jeszcze dużymi dochodami.
Co jest droższe leasing czy kredyt?
Jeśli zastanawiasz się nad wyborem leasing czy kredyt, pierwszym kryterium wyboru będzie Twoja zdolność finansowa oraz to, czy po upływie okresu leasingu (jak wspomniano, jest to maksymalnie pięć lat) chcesz posiadać pojazd na własność? Wzięcie ciężarówki w leasing można porównać do wynajmu na określony czas w zamian za ustalone miesięczne opłaty, podczas gdy kredyt to pożyczka pieniędzy od banku, którą trzeba zwrócić w ratach wraz z odsetkami.
W przypadku leasingu ciężarówka nie stanowi własności leasingobiorcy, ale leasingodawca odpowiada za jego ubezpieczenie i koszty związane z naprawami. Kredyt samochodowy natomiast oznacza, że osoba zaciągająca kredyt zostaje właścicielem pojazdu, ale musi również dbać o jego ubezpieczenie i koszty związane z naprawami. Dlatego na tytułowe pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – ostateczny wybór pomiędzy leasingiem a kredytem zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji finansowych, a także konkretnych warunków ofertowych obu form finansowania.
Leasing czy zakup?
Zakup gotówkowy ciężarówki to duży wydatek, więc rozwiązanie to dostępne jest głównie dla przewoźników dysponujących znacznymi środkami finansowymi. Ponadto decyzja o zakupie gotówkowym może poważnie uszczuplić oszczędności przedsiębiorstwa. Leasing jest znacznie bardziej dostępny, ponieważ wystarczy wniesienie nawet niewielkiej wpłaty własnej, aby użytkować nową lub używaną ciężarówkę.
Wynajem długoterminowy ciężarówki to coraz popularniejsza forma finansowania
Wynajem długoterminowy ciężarówek to jeden ze sposobów finansowania zakupu pojazdów do firmy transportowej. Podobnie jak w przypadku leasingu wpłata własna wynosząca np. 10% wartości pojazdu wystarczy, aby użytkować nową ciężarówkę. Ponadto w ramach umowy wynajmu długoterminowego określany są następujące parametry:
- ilość rat,
- limit przebiegu w skali roku lub całego okresu obowiązywania porozumienia,
- wartość rezydualna, czyli kwota, za jaką można wykupić pojazd po zakończeniu wynajmu.
Czy wynajem długoterminowy to leasing?
Wynajem długoterminowy samochodu ciężarowego pod pewnymi względami może przypominać leasing, m.in. dlatego, że pojazd w trakcie trwania umowy stanowi własność podmiotu wynajmującego, a do zawarcia porozumienia wystarczy wniesienie opłaty początkowej oraz generowanie dochodów przez firmę. Do kluczowych różnic należy natomiast zakres umowy wynajmu terminowego, w ramach której koszty związane z serwisowaniem, ubezpieczeniem, podatkami, a nawet wymianą opon znajdują się zazwyczaj w gestii wynajmującego, a nie użytkownika, jak ma to miejsce w przypadku leasingu czy kredytu.
Ile trwa wynajem długoterminowy?
Wynajem długoterminowy aut ciężarowych najczęściej zawierany jest na okres liczący od 12 do 60 miesięcy. W związku z tym najkrótszy wynajem trwa aż o rok mniej od najkrótszego leasingu, którego umowa musi obowiązywać przez co najmniej 24 miesiące. Z kolei w porównaniu do maksymalnego okresu kredytowania wynoszącego aż do 10 lat wynajem długoterminowy charakteryzuje się znacznie krótszym horyzontem czasowym.
Czy opłaca się wynajem ciężarówki?
Opłacalność wynajmu długoterminowego ciężarówki zależy od wielu czynników. Należą do nich m.in. sposób użytkowania pojazdu, zakładanego rocznego przebiegu czy historii szkód komunikacyjnych przewoźnika. Warto zwrócić uwagę, że raty za najem pojazdu zawierają wiele wydatków eksploatacyjnych. W związku z tym ryzyko wystąpienia nieplanowanych kosztów po stronie przewoźnika jest znacznie ograniczone.
Ile kosztuje wynajem ciężarówki?
Z jakimi kosztami wiąże się wynajem ciężarówki? Cena zakupu nowego pojazdu to znaczny wydatek, a decydując się na wynajem, wystarczy wnieść opłatę wstępną i dopasować wysokość miesięcznych rat do sytuacji finansowej przewoźnika. W trakcie trwania najmu użytkownik ponosi głównie koszty utraty wartości pojazdu. Podmiot wynajmujący określa zazwyczaj wartość rezydualną ciężarówki, czyli planowaną cenę sprzedaży samochodu po zakończeniu umowy.
Co po wynajmie długoterminowym?
Po zakończeniu umowy trafia zazwyczaj z powrotem do podmiotu udzielającego finansowania. Niektóre firmy oferujące wynajem długoterminowy samochodu ciężarowego pozwalają na wykup pojazdu za z góry określoną kwotę. Jednak w większości przypadków, gdy czas umowy dobiegnie końca, dotychczasowy użytkownik zwraca pojazd, a następnie bierze w najem nową ciężarówkę. Z rozwiązania tego chętnie korzystają przewoźnicy, którym zależy na częstych wymianach floty bez zbędnych formalności.
Co się lepiej opłaca: leasing czy wynajem?
Wielu przewoźników staje przed dylematem: co się bardziej opłaca? Leasing czy wynajem ciężarówki? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Firmy, których auta pokonują bardzo duże przebiegi, mogą mieć problem z zachowaniem limitu przebiegu wskazanego w umowie najmu. W przypadku pokonania większego dystansu użytkownik zobowiązany jest do wniesienia dodatkowej opłaty, której wysokość zależy od przejechanych w rzeczywistości kilometrów. Z kolei firmy użytkujące ciężarówki na krótszych czasach mogą czerpać korzyści finansowe np. z wielu usług dodatkowych zawartych w racie wynajmu długoterminowego. Warto zwrócić też uwagę na długość planowanej eksploatacji auta, ponieważ jeśli ciężarówka po kilku latach zostanie wycofana z ruchu międzynarodowego i będzie dalej użytkowana np. na trasach krajowych to lepiej zdecydować się na leasing i wykup takiego auta w celu dalszej eksploatacji.