O tym, że bezpieczeństwo to podstawa, nie trzeba nikogo przekonywać. Najnowsze osiągnięcia technologii pozwalają na zminimalizowanie zagrożeń w ruchu drogowym, również przy wykonywaniu najtrudniejszych manewrów. System Sideguard Assist to asystent skrętu, który gwarantuje pełną kontrolę nad ruchem pojazdu nie tylko przy zmianie pasów, ale również przy zakręcaniu tyłem. Tym samym martwe pole w ciężarówce odchodzi do przeszłości. Innowacyjny system znacząco ogranicza ryzyko kolizji, wypadków i uszkodzeń. Co to znaczy martwe pole i jak system Sideguard Assist poprawia jego widoczność?
Jak sprawdzić martwe pole?
Co widzi kierowca ciężarówki? Aby rozłożyć na czynniki pierwsze to zagadnienie, trzeba w pierwszej kolejności wyjaśnić, czym jest martwe pole w TIR-rze. Określa się tak obszar wokół pojazdu, w którym kierowca ma ograniczoną widoczność lub nie ma jej wcale. Efekt martwego pola mogą ograniczyć lusterka boczne i wsteczne, a także takie zdobycze technologii jak wmontowane czujniki cofania, czy kamery cyfrowe, które wspomagają wykonywanie niektórych manewrów. Niestety, w przypadku wieloosiowych trucków z naczepami, tor jazdy przy skręcaniu zdecydowanie różni się od zwykłych pojazdów. Z tego powodu konieczna jest technologia skrojona pod potrzeby kierowców ciężarówek jak Sideguard Assist od Mercedesa. To asystent skrętu i system wspomagania hamowania, który pozwala jeździć pewnie, spokojnie i bezpiecznie. Jak zlikwidować martwe pole z jego pomocą? Czytaj dalej, aby się tego dowiedzieć.
Martwe pole w ciężarówce – jak ograniczyć wypadki?
Jaka pozycja zmniejsza martwe pole? Oczywiście najlepsza będzie jazda w pozycji dynamicznej, z jak najczęstszymi odchyłami głowy i tułowia od fotela. Jednak rzeczywistość nie zawsze pozwala na jej stosowanie. Na pomoc kierowcom przychodzi cyfrowa technologia, która likwiduje martwe pole. Ciężarówka z Sideguard Assist to znacznie ułatwienie dla kierowcy. Jak dotąd Sideguard Assist dostępny jest w krajach Unii Europejskiej w wersji zaprogramowanej na ruch prawostronny, ale trwają prace nad przystosowaniem systemu również do ruchu lewostronnego. Warto wspomnieć, że Sideguard Assist to nie jedyna pionierska technologia, w jaką wyposażone są ciężarówki Mercedes. Kierowcy ciężarówek uwielbiają także kamery-lusterka, czyli cyfrowe wideorejestratory umożliwiające obserwację otoczenia pojazdu, które dostępne są w modelu Mercedes Actros. Kolejny innowacyjny system to Mercedes-Benz Uptime, czyli nowa technologia pozwalająca na zwiększenie efektywności floty transportowej.
Sprawdź też artykuł: Mercedes Benz Uptime – jakie daje możliwości?
Jak sprawdzić martwe pole?
Martwe pole w ciężarówce zależy od kształtu i rozmiarów pojazdu. Jak sprawdzić martwe pole? Wystarczy stanąć przy ciężarówce i poszukać wzrokiem lusterek lub odbicia kierowcy w lusterkach. Jeżeli ich nie widzimy, to znaczy, że to martwe pole TIR-a. W przypadku największych ciężarówek można mówić o obszarze sięgającym nawet dwóch pasów. To nie tylko strefy po bokach i z tyłu, ale także z przodu. Z racji na budowę kabiny, kierowca nie widzi również tego, co bezpośrednio przed nim, co niestety zwiększa możliwość przejechania pieszego, a zwłaszcza dziecka. Martwe pole w ciężarówce jest mniejsze na lewym boku niż prawym, co wynika z umiejscowienia fotela kierowcy. To właśnie po prawej stronie zdarza się najwięcej wypadków polegających na najechaniu na motocyklistę, rowerzystę lub pieszego. Z racji braku lusterka wstecznego, z tyłu również występuje martwe pole ciężarówki.
Sideguard Assist Mercedes – co to jest?
Kierowcy ciężarówek często pracują pod presją terminów, nieobce są im również stres i zmęczenie. Z tego powodu nie zawsze zachowują ostrożność przy wykonywaniu manewrów. Tymczasem tor skrętu ciężarówki wieloosiowej z przyczepą wymaga jazdy prosto i dopiero późniejszego odbicia, by cały pojazd zmieścił się w pasie ruchu. Powoduje to problemy z odczytaniem intencji kierującego przez innych uczestników ruchu drogowego, a zwłaszcza pieszych lub rowerzystów. W takich sytuacjach kierowcę może odciążyć tylko nowoczesna technologia. Sideguard Assist minimalizuje ryzyko potrącenia przechodnia podczas pokonywania skrzyżowań w mieście. To specjalnie zaprojektowany asystent skrętu z wieloma dodatkowymi możliwościami. System Sideguard Assist trafił na rynek w 2016 roku i od tamtej pory zachwycił setki kierowców. To jedna z kilku innowacyjnych technologii w ofercie Mercedesa obok takich systemów komunikacji sieciowej jak fleetboard czy uptime.
Dowiedz się, co to jest fleetboard
Sideguard Assist Mercedes – jak działa?
Coraz więcej aut ma wmontowane czujniki i kamery wsteczne. Niestety wraz ze zwiększonym ruchem na drogach konieczne są jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania. Dlatego Mercedes-Benz poszedł za ciosem i dostarczył naprawdę przełomową technologię odciążającą kierowców ciężarówek. Sideguard Assist Mercedes gwarantuje pewną i bezpieczną jazdę w każdych warunkach. W pełni cyfrowy i zintegrowany system wspomagania monitoruje otoczenie wokół pojazdu w promieniu aż 40 metrów. Jego podstawowa funkcja to ostrzeganie kierowcy o uczestnikach ruchu drogowego, którzy mogą być tam, gdzie jest martwe pole w ciężarówce. To właściwie nie tylko asystent skrętu, ale również system automatycznego hamowania, który wyprzedzi kierowcę, jeśli ten nie zauważy osoby lub obiektu w martwym polu ciężarówki. Cyfrowy system jest tak zaprogramowany, by samemu wykryć, kiedy i przy jakim kącie skrętu powinien zahamować, by nie doszło do wypadku.