System kamer MirrorCam to pionierskie rozwiązanie Mercedesa, które znacznie zwiększa komfort pracy i poziom bezpieczeństwa jazdy. Podczas pierwszego kontaktu z tym rozwiązaniem niektórzy kierowcy potrzebują nieco czasu, aby przyzwyczaić się do kamer zastępujących lusterka. Jednak już po przejechaniu kilku kilometrów zaczynają doceniać ich zalety. Sprawdź, z czego składa się i jakie korzyści niesie system MirrorCam Mercedesa.
Co to jest MirrorCam?
Technologią MirrorCam Mercedes zrewolucjonizował pole widzenia kierowców ciężarówek. Zamiast klasycznych lusterek bocznych ciężarówki Mercedesa oferowane są z systemem nowoczesnych kamer o nazwie MirrorCam. Warto zwrócić uwagę, że w czerwcu 2019 roku rozwiązanie to po raz pierwszy w historii trafiło do seryjnych pojazdów ciężarowych i oferowane jest obecnie w modelach Actros i Arocs. Następnie pozostali producenci ciężarówek poszli śladami marki Mercedes i zaczęli sukcesywnie wprowadzać systemy kamer do swoich ofert.
Kluczowymi elementami systemu MirrorCam są dwie, smukłe kamery zamontowane w ramie dachowej po lewej i prawej stronie kabiny. Rozwiązanie to charakteryzuje się nie tylko futurystycznym wyglądem, lecz także kompaktową konstrukcją w porównaniu do klasycznych lusterek bocznych. Oferowane od 2022 roku urządzenia drugiej generacji cechują się mniejszą długością ramion, dzięki czemu jeszcze łatwiej można manewrować ciężarówką np. w ciasnych miejscach. Kamery systemu MirrorCam wyposażono także w system mechanicznego składania do przodu i do tyłu, co chroni ich konstrukcję przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.
Wyposażony w system MirrorCam Actros lub Arocs posiada dwa monitory o przekątnej 15,2 cala umieszczone wewnątrz kabiny w okolicach słupków A po lewej i prawej stronie. Do tych urządzeń trafia obraz z kamer o rozdzielczości 720×1920 pikseli. Dlaczego nie zdecydowano się na obraz o większej ostrości, takiej jak np. spotykana w smartfonach? Wysoka rozdzielczość sprawdza się podczas korzystania z ekranu o znacznie mniejszej przekątnej w niedużej odległości od oczu.
Ekrany systemu MirrorCam Mercedesa umieszczone są w znacznie większej odległości od kierowcy i dzięki rozdzielczości odpowiadającej zdolnościom oka do rozróżniania szczegółów zapewniają odpowiednią jakość obrazu. Ponadto wyświetlacze automatycznie dopasowują jasność do otoczenia i dzięki temu nie męczą wzroku np. podczas jazdy nocą. Panel sterowania MirrorCam Actros ma umieszczony w drzwiach kierowcy, a niektóre funkcje można ustawiać także za pomocą centralnego ekranu dotykowego.
Przeczytaj także:
Czym różni się MirrorCam od zwykłych lusterek bocznych?
Klasyczne lusterka boczne mają kilka słabych punktów, z którymi mierzy się każdy kierowca ciężarówki. Należą do nich m.in. „martwe pole widzenia”, czy trudności w dokładnym oszacowaniu długości naczepy np. podczas wyprzedzania lub cofania po łuku. Ponadto znaczna powierzchnia lusterek zewnętrznych ogranicza boczne pole widzenia kierowcy do przodu po lewej i po prawej stronie.
W ciężarówkach Mercedes-Benz MirrorCam znacznie zwiększa bezpieczeństwo pracy kierowcy. Wielkość ekranów jest zbliżona do zewnętrznych lusterek bocznych, jednak dzięki zamontowaniu tych urządzeń wewnątrz kabiny kierowca ma znacznie szersze pole widzenia po lewej i po prawej stronie. Obraz emitowany jest na ekranach systemu MirrorCam w podobnym formacie jak w klasycznych lusterkach, czyli składa się z większego obszaru głównego i mniejszego obszaru szerokokątnego.
Wyposażony w system MirrorCam Mercedes Actros znacznie ułatwia manewrowanie tyłem. Po włączeniu wstecznego biegu ekrany automatycznie przełączają się w specjalny tryb manewrowy, który umożliwia śledzenie położenia elementów dalszego otoczenia. Jest to szczególnie przydatne np. w trakcie cofania po łuku. W takich warunkach klasyczne lusterka nie zapewniają możliwości dokładnego śledzenia położenia tyłu naczepy. Co istotne, rozwiązanie MirrorCam współpracuje z systemem monitorowania martwego pola. Dzięki współpracy obu systemów kierowca ostrzegany jest o obecności innych uczestników ruchu, co niekiedy łatwo przeoczyć w gęstym ruchu miejskim.
Warto zwrócić na kolejną funkcję, którą może oferować Mercedes-Benz Actros. MirrorCam wyświetla na ekranach linie odległościowe, na podstawie których kierowca może precyzyjnie zakończyć manewr wyprzedzania i bezpiecznie powrócić na prawy pas ruchu. Linie kalibrowane są domyślnie dla naczepy o długości 13,6 metra. Po każdorazowej zmianie naczepy system informuje o konieczności kalibracji linii pomocniczych. W tym celu wystarczy położyć np. kamizelkę odblaskową na wysokości końca naczepy i na tej podstawie ustawić położenie linii przy użyciu panelu kontrolnego.
Przeczytaj także:
Komfortowe korzystanie z systemu MirrorCam
System MirrorCam Mercedesa zwiększa komfort pracy kierowców ciężarówek. Soczewka kamery umieszczona jest pod niewielkim daszkiem, który skutecznie ogranicza dostęp zanieczyszczeń. Z kolei sam obiektyw wyposażony jest w specjalną powłokę, która niweluje wpływ pary lub zanieczyszczeń na pracę systemu. Ponadto kierowca może uruchomić system MirrorCam także, gdy silnik pojazdu nie pracuje m.in. za pomocą przycisków umieszczonych w drzwiach pasażera lub w okolicy łóżka. Pozwala to sprawdzić otoczenie i np. włączyć alarm także przy zaciągniętych zasłonach.