Bez niego nie da się uruchomić silnika. Akumulator ciężarowy to prawdziwe serce pojazdu. Niestety zdarzają się takie chwile, gdy urządzenie odmawia współpracy. Wtedy konieczna jest wymiana akumulatora w ciężarówce. Problemy z odpaleniem auta to nie jedyne objawy rozładowanego lub uszkodzonego akumulatora. Z racji na pracę z ogromnymi obciążeniami i nierzadko w trudnych warunkach, warto wybrać akumulator do ciężarówki, który będzie odznaczał się trwałością. Na co zwracać uwagę? Ile wytrzyma akumulator do ciężarówki? Gdzie go znaleźć? Przeczytaj poniżej, co warto wiedzieć o akumulatorach do ciężarówki.
Ile wytrzyma akumulator w ciężarówce?
Co ile wymiana akumulatora w ciężarówce? Przeciętny okres eksploatacji akumulatora do ciężarówki trwa od 3 do 5 lat. Jednak w przypadku braku odpowiedniej konserwacji urządzenie może wyczerpać się znacznie wcześniej. Awaria potrafi zdarzyć się znienacka. Aby oddalić moment wymiany akumulatora, należy przede wszystkim kontrolować stan techniczny i poziom eksploatacji akumulatora do TIR-a. Chodzi tu o wyłączanie niektórych opcji w aucie w trakcie postojów, częste ładowanie akumulatora ciężarówki, a także niedopuszczanie do zupełnego rozładowania. Obowiązują tu podstawowe zasady dbania o dobry stan samochodu ciężarowego. Gdzie w ciężarówce jest akumulator? W pojazdach osobowych zazwyczaj łatwo go zlokalizować, bo znajduje się on pod maską auta. Akumulator ciężarowy bywa natomiast zlokalizowany w różnych miejscach i zależy to od marki i modelu. Najczęściej można go znaleźć w pobliżu silnika, czasem pod podłogą kierowcy lub pasażera, ale trafiają się również urządzenia montowane z tyłu ciągnika. Waga akumulatora do ciężarówki może się wahać od kilkunastu do kilkuset kilogramów przy najcięższych pojazdach.
Sprawdź też, jak dbać o silnik w ciężarówce
Co ile wymiana akumulatora w ciężarówce?
Po czym poznać, że akumulator w ciężarówce jest do wymiany? Gdy w zimie, na dużym mrozie auto nie chce odpalić, to może być znak, że akumulator ciężarówki się rozładowuje. Oprócz awarii rozrusznika występują także inne, mniejsze problemy. Jeżeli kilkakrotnie próbujemy zapalić silnik, zanim zaskoczy, a lampa pod sufitem mruga w trakcie zapłonu, możemy mieć zużyty akumulator do ciężarówki. Wiele z tych usterek powstaje z winy kierowcy. Kontrolę urządzenia można przeprowadzić samemu, np. zwykłym miernikiem z amperomierzem. Bada się gęstość elektrolitu. W akumulatorach bezobsługowych wystarczy odczytać dane ze wskaźnika. W przypadku pozostałych należy odkryć pokrywę. Także proces wymiany urządzenia można również poprowadzić samemu, ale z racji na możliwość dokonania specjalistycznych pomiarów, czy utylizacji starego akumulatora lepiej poprosić o pomoc ekspertów. Fachowa instalacja to nie tylko wygoda, ale również pewność i przetestowany akumulator ciężarowy. W celu wymiany zużytego urządzenia na nowy warto odwiedzić profesjonalne miejsce obsługi, np. serwis samochodów ciężarowych w Poznaniu – polecamy zapoznać się z ofertą MB Poznań!
Jaki akumulator do ciężarówki?
Najważniejsze kwestie, jakie należy wziąć pod uwagę przy zakupie nowego akumulatora do ciężarówki, to jego rozmiar, pojemność, napięcie, skład chemiczny oraz prąd rozruchowy. Pod względem rozmiaru obowiązują międzynarodowe standardy. Każdy akumulator ciężarowy jest klasyfikowany w jednej z grup rozmiarów, które umożliwiają znalezienie właściwego do danego pojazdu. Informacje co do zalecanego urządzenia podaje producent auta. W przypadku napięcia sytuacja jest mniej oczywista. Jakie powinno być napięcie w ciężarówce? O ile w autach osobowych obowiązuje napięcie 12 V, to w przypadku pojazdów ciężarowych jest to 24 V. Dlatego niektóre silniki wymagają równoległego podłączenia dwóch akumulatorów o napięciu 12 V każdy. Jednak wówczas i tak jedno z urządzeń jest bardziej obciążone niż drugie, co oznacza konieczność zamiany akumulatorów. Do przeciętnej ciężarówki powinno wystarczyć jedno urządzenie. Jaki akumulator do ciężarówki? Pod względem składu chemicznego mamy wybór między standardowym akumulatorem kwasowo-ołowiowym a akumulatorem żelowym lub AGM. Urządzenia kwasowe są tańsze, a pozostałe modele droższe, ale jednocześnie o wiele trwalsze. W przypadku prądu rozruchowego zazwyczaj wybierane są akumulatory o poziomie 1200-1300 A.