Skip to main content

Bez transportu nie ma handlu – to prawda stara jak świat. Sprawnie prowadzony transport dystrybucyjny to fundament działania sklepów wielkopowierzchniowych, centrów logistycznych, a także zakładów produkcyjnych. Jednocześnie dystrybucja-transport to jeden z segmentów branży TSL, który podlega w ostatnich latach najdalej idącym innowacjom. Oprócz ogromnego wzrostu roli e-commerce, widać również coraz bardziej postępującą cyfryzację i automatyzację. Transport dystrybucyjny zapewnia ciągłość dostaw, co powoduje że gospodarka może zrealizować oczekiwania klientów. Jak wygląda obecnie dystrybucja transportu i jakie są sposoby optymalizacji?

Jaka jest różnica między transportem a dystrybucją?

W skrócie dystrybucja-transport drogowy to proces, który polega na dostarczeniu gotowych towarów od producenta lub dostawcy do sprzedawcy. To jeden z elementów szerszego zbioru, jakim jest transport, który obejmuje przewozy na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Najczęściej realizowany jest przy użyciu pojazdów ciężarowych i obejmuje z reguły przewóz towarów od magazynu do sklepu. Z tego powodu przy dystrybucji bardzo istotną rolę gra przestrzeń magazynowa i zarządzanie posiadanymi zasobami, np. poprzez wykorzystanie okien czasowych. Często mówi się o logistyce ostatniej mili, czyli finalnym ogniwie długiego łańcucha dostaw. Najczęściej odbywa się ona na krótkich dystansach. Przykładem będzie przewóz gotowych żarówek z hurtowni do sklepu elektrycznego przez samochód ciężarowy Mercedes. W dystrybucji transportu kluczowa jest realizacja harmonogramów i dotrzymywanie terminów dostaw, co zwłaszcza w czasach wzrostu popularności dostaw 24h bywa utrudnione.

Jakie są kanały dystrybucji?

Efektywne zarządzanie dystrybucją wymaga czasem wieloetapowego pośrednictwa między producentem towaru a jego odbiorcą. To między innymi hurtownicy, a także sklepy detaliczne. Mówimy wtedy o dystrybucji pośredniej. Natomiast wraz z rozwojem e-commerce na popularności zyskał bezpośredni transport dystrybucyjny. Mamy z nim do czynienia wtedy, gdy producent wykorzystuje własne kanały sprzedaży, np. sklep internetowy. Wówczas ciężarówka do transportu dystrybucyjnego opuszcza magazyn producenta i jedzie z towarem bezpośrednio do klienta. Jednak z oczywistych powodów niewiele firm jest w stanie przejąć całą dystrybucję, w związku z czym często korzystają z usług pośredników. To właśnie tutaj najczęściej zachodzi outsourcing od producenta do klienta, czyli przekazanie procesów profesjonalnym logistykom, np. firmom zarządzającym dostawami do automatów paczkowych. O wyborze metody transportu dystrybucyjnego decyduje konieczność zaspokojenia potrzeb klienta. Oznacza to między innymi współpracę dostawców z wybranymi sieciami sklepów lub centrów logistycznych, które zajmują się finalnym dostarczeniem przesyłki do klienta. Jaka ciężarówka do transportu dystrybucyjnego?

Jaka ciężarówka do dystrybucji?

ciężarówka transport dystrybucyjnyWiele osób zastanawia się, jaka ciężarówka do dystrybucji będzie najlepsza. W tym segmencie branży TSL dominują zwykłe ciężarówki z plandeką. To właśnie one są „końmi roboczymi” dystrybucji. Pojazdy tego typu mają zwykle kabinę i przestrzeń ładunkową zamontowaną na tym samym podwoziu. Dzięki dużej zwrotności i mniejszym rozmiarom są wygodne w manewrowaniu po drogach miejskich i podmiejskich. Ciężarówka do transportu dystrybucyjnego przewozi ładunki drobnicowe, czyli gotowe towary od producenta lub dostawcy, które mają trafić do klientów. To np. paczki, ale także palety opakowań, czy starannie zapakowane meble. Plandeka pozwala ochronić ładunek przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych. W przypadku branży spożywczej wykorzystywane są auta chłodnie. Ciężarówki do transportu dystrybucyjnego najlepiej nabywać u sprawdzonych dealerów, jak np. MB Poznań, które prowadzi sprzedaż samochodów ciężarowych marki Mercedes. Daje to pewność znalezienia pojazdu spełniającego wszelkie normy wymagane w określonym rodzaju transportu.

Transport dystrybucyjny – jakie są największe wyzwania?

Przed transportem dystrybucyjnym stoi wiele wyzwań. Wraz z rozwojem handlu internetowego wzrosły również wymagania klientów, którzy domagają się podwyższonego standardu dostawy. Wraz z naciskiem na jak najszybszą realizację dostaw rośnie także liczba adresów do obsługi i generalnie liczba transportowanego wolumenu. Wzrasta popyt na dystrybucję, co oznacza konieczność zwiększenia liczby personelu i floty w firmie transportowej. Ciężarówka do transportu dystrybucyjnego to podstawowe narzędzie pracy dla coraz większej liczby firm. Ta sytuacja generuje kolejne problemy, jak spotęgowanie się korków na pewnych kluczowych trasach, zwłaszcza w miastach. Oczywiście swoją rolę odgrywają tutaj sezonowe wahania w sprzedaży pewnych towarów, jak nagły wzrost liczby przesyłek w okresie Black Friday lub świąt Bożego Narodzenia, czy spadek w okresie letnim. Do powyższych dochodzi wzrost kosztów działalności, w tym poziomu strat, które mimo wprowadzania systemów śledzenia pozostają aktualne. Mimo to ciężko wyobrazić sobie handel bez skutecznej dystrybucji.