Problem ze skrzynią biegów w ciężarówce może przytrafić się w najmniej oczekiwanym momencie. Awarie przekładni występują zazwyczaj przy znacznych przebiegach, lecz mogą być także efektem zaniedbań serwisowych lub niewłaściwej eksploatacji. Sprawdź, jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia skrzyni biegów i jak się z nimi uporać.
Po czym poznać zepsutą skrzynię biegów?
W samochodach ciężarowych mogą występować liczne objawy uszkodzenia skrzyni biegów. W wielu przypadkach awaria przekładni może oznaczać unieruchomienie pojazdu i konieczność wezwania serwisu. Po czym poznać, że mamy do czynienia z uszkodzoną skrzynią biegów? Objawy, które najczęściej świadczą o awarii to m.in.:
- Problem z wrzuceniem biegów – występuje zarówno w manualnych, jak i automatycznych przekładniach. W przypadku tych pierwszych objawem może być opór występujący podczas próby wrzucenia biegu i niepokojące, metaliczne dźwięki. A jak rozpoznać w automacie uszkodzenie skrzyni biegów? Kontrolka z tablicy rozdzielczej wskazująca błąd przekładni lub brak reakcji na wybór trybu jazdy to najpopularniejsze objawy.
- Problem ze zmianą biegów – w automatycznych i manualnych przekładniach może wystąpić usterka uniemożliwiająca wybór jednego lub wielu biegów. Awarii może ulec jedno przełożenie lub cała sekwencja np. parzystych bądź nieparzystych biegów.
- Ciężka praca drążka zmiany biegów lub pedału sprzęgła – objawy te występują w manualnych przekładniach i mogą świadczyć o zużyciu podzespołów lub wykorzystaniu niewłaściwych części zamiennych podczas wcześniejszych napraw.
- Wycieki oleju ze skrzyni biegów – ubytek środka smarnego niesie poważne zagrożenie dla mechanizmów przekładni manualnych i automatycznych. Wyciek oleju może mieć postać tzw. zapocenia widocznego na obudowie przekładni, a w razie znacznych nieszczelności powstawać mogą nawet mniejsze lub większe kałuże pod pojazdem.
Przeczytaj także:
Od czego psuje się skrzynia biegów w ciężarówkach?
Od czego psuje się skrzynia biegów? Przekładnie ciężarówek poddawane są znacznym obciążeniom, ponieważ muszą efektywnie przenosić wysoki moment obrotowy silnika na koła, a także wprawiać w ruch pojazdy ważące nawet kilkadziesiąt ton. To wszystko sprawia, że w wyniku długotrwałej eksploatacji mogą wystąpić mniejsze lub większe objawy uszkodzenia skrzyni biegów w ciężarówce. Co istotne, żywotność przekładni można znacznie wydłużyć dzięki właściwej eksploatacji. W tym celu należy m.in. wybierać odpowiedni bieg podczas ruszania w zależności od masy ładunku i pochylenia terenu, a także pamiętać o czynnościach serwisowych takich jak wymiana sprzęgła lub oleju w skrzyni biegów.
Uszkodzenie skrzyni biegów może wynikać z nieprawidłowego doboru przekładni do warunków eksploatacji pojazdu. W celu uniknięcia tego rodzaju problemów ciężarówki Mercedesa oferowane są z przekładniami dopasowanymi do użytkowania w określonych sposobów użytkowania. Dlatego np. ciągniki siodłowe pokonujące dalekie trasy wyposażone są w półautomatyczną skrzynię biegów PowerShift z 12 przełożeniami. Z kolei ciężarówki użytkowane głównie w ruchu miejskim, np. pojazdy zbierające i przewożące odpady komunalne, mogą być wyposażone w 6-biegową skrzynię automatyczną Allison z funkcją pełzania i delikatnego ruszania z miejsca.
Przeczytaj także:
Co zrobić, gdy biegi nie wchodzą?
Skrzynia biegów nie działa? Samodzielna diagnoza i naprawa to nie najlepszy pomysł, choć przed laty kierowcy sięgali po takie rozwiązania. Nowoczesne ciężarówki to skomplikowane technologicznie pojazdy, więc w celu diagnozy i naprawy skrzyni biegów warto zwrócić się do autoryzowanego serwisu. Ponadto awaria przekładni może unieruchomić pojazd, więc często niezbędne jest zorganizowanie holownika lub lawety, która dostarczy ciężarówkę do stacji obsługi.
Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, gdy skrzynia biegów nie działa, jest dokładne zdiagnozowanie problemu. W tym celu najlepiej jest sięgnąć po zaawansowane systemy diagnostyczne dostępne w autoryzowanych serwisach ciężarówek. Dzięki temu znacznie łatwiej ustalić rzeczywiste źródło awarii skrzyni biegów, a także uniknąć kosztownego i czasochłonnego wymieniania zbędnych podzespołów.
Na podstawie zaawansowanej diagnostyki mechanicy mogą zaplanować właściwe czynności serwisowe. W zależności od skali wykrytych usterek skrzynia biegów może zostać poddana naprawie lub wymieniona na nową bądź zregenerowaną przekładnię. Wbrew pozorom koszt wykonania naprawy w autoryzowanym serwisie wcale nie musi być wyższy niż usługa realizowana w warsztatach niezależnych. Ponadto mechanicy pracujący w ASO mają doświadczenie w naprawie ciężarówek Mercedesa i uczestniczą w cyklicznych szkoleniach, dzięki którym są na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi.